2011. augusztus 28., vasárnap

Mark Twain: Vallás

Jaipurban kipróbáltam Sir John Lubbock néhány kísérletét, és az övéhez hasonló eredményre jutottam. Azután saját kísérleteimet végeztem el. Ezek azt bizonyították, hogy a hangya az élet magasabb szintjein különösen intelligens. Négy kis imaházat fabrikáltam össze: egy mohamedán mecsetet, egy hindu templomot, egy zsidó zsinagógát és egy keresztény katedrálist, és letettem őket egymás mellé. Azután megjelöltem 15 hangyát vörös festékkel és elengedtem őket. Ide-oda futkostak, bekukkantottak a különböző imaházakba, de nem léptek be. További tizenötöt engedtem szabadon; ezeket kékre festettem. Éppen úgy viselkedtek, mint a vörösek. Most bearanyoztam tizenötöt és kiengedtem őket. Az eredmény nem változott: mind a 45 lázas sietséggel futkosott ide-oda, kitartóan és megállás nélkül, érintették az összes templomot, de nem léptek be. Ez megnyugtatott: hangyáimban nincs vallási előítélet – éppen ilyennek kívántam őket; különben a következő, nagyobb kísérletem nem ért volna semmit.

Most egy-egy darab fehér papírt tettem minden templom kapujába; a mecset papírjára egy csipet gittet helyeztem, a hindu templomba egy csöpp kátrányt, a zsinagógáéba egy mákszemnyi terpentint és a katedrális papírjára egy kis darab cukrot. Először a vörös hangyákat engedtem szabadon. Megvizsgálták a gittet, a szurkot és a terpentint, és otthagyták; a cukorra vetették magukat, buzgón és nyilvánvalóan őszinte meggyőződéssel. Most a kék hangyákat engedtem el, és éppúgy tettek, mint a vörösek. Majd az aranyozott hangyák következtek. Az eredmény pontosan megismétlődött. Kételynek nincs helye, bebizonyosodott, hogy a vallási előítélettől mentes hangyák mindig a kereszténységet részesítik előnyben a többi nagy vallással szemben.

De hogy még biztosabb legyek, összeszedtem a hangyákat, gittet helyeztem a katedrálisba és cukrot a mecsetbe. Aztán egyszerre elengedtem a hangyákat: egymást tiporva rohantak a katedrális felé. Ez mélységesen meghatott és örömmel töltött el; visszamentem a szobába, hogy leírjam az eseményt. De amikor kijöttem, azt láttam, hogy az összes hangya kitért a hitéből és a mohamedán egyházba ment át. Azt mondtam, hogy túlságosan elhamarkodottan vontam le a következtetést; bántott a lelkiismeret és szégyelltem magam. Megfogyatkozott önbizalommal fejeztem be a kísérletet. A cukrot egyik imaházból a másikba tettem, míg mindet kipróbáltam. Az eredmény: bármelyik templomba tettem a cukrot, a hangyák azonnal abba léptek be. Tehát a vitathatatlan igazság: vallás dolgában a hangyák pontosan ellentétei az embernek, mert az ember kizárólag azzal törődik, hogy az Egyetlen Igaz Egyházat megtalálja, a hangya pedig csak azt nézi, hogy melyikben van a cukor.

Notesz, 1896
(Mark Twain: Emlékek és gondolatok, Gondolat kiadó, 1962.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése